Ruch drogowy

Zaświadczenie o zaistniałym zdarzeniu drogowym

Zasady udzielania przez Policję informacji na temat zdarzeń drogowych

Zgodnie z art. 44 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia  20 czerwca 1997 r.  Prawo o ruchu drogowym osoba uczestnicząca  w wypadku drogowym  (wypadku w szerokim rozumieniu,  a  więc i kolizji) jest obowiązana na żądanie drugiego uczestnika zdarzenia podać swoje dane personalne, dane personalne właściciela pojazdu,  dane dotyczące  zakładu ubezpieczeń, z którym zawarta jest umowa OC. Należy wspomnieć, iż niespełnienie tego obowiązku może wyczerpywać znamiona wykroczenia  z art. 97 kw.  (Nadto,  zgodnie z art. 16  Ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych w razie zaistnienia zdarzenia objętego ubezpieczeniem obowiązkowym  osoba uczestnicząca w nim  jest obowiązana m.in. do udzielenia pozostałym uczestnikom zdarzenia niezbędnych informacji koniecznych do identyfikacji zakładu ubezpieczeń, łącznie z podaniem danych dotyczących zawartej umowy ubezpieczenia.)

Poszkodowany w wyniku zdarzenia  drogowego posiadając dane opisane w art. 44 Prd może zgłosić tzw. szkodę  odpowiedniemu ubezpieczycielowi, który ewentualnie  zwraca się do Policji o dodatkowe  informacje na temat wypadku.  Zgodnie z art. 25   ustawy  dnia 22 maja 2003 r.  o działalności ubezpieczeniowej Policja (Dz.U.10.11.66 j.t.) na wniosek zakładu ubezpieczeń, w zakresie zadań przez ten zakład ubezpieczeń wykonywanych i w celu ich wykonania, w związku z wypadkiem lub zdarzeniem będącym podstawą ustalania odpowiedzialności, udziela informacji o stanie sprawy oraz udostępnia zebrane materiały, jeżeli są one niezbędne do ustalenia okoliczności tych wypadków i zdarzeń losowych oraz wysokości odszkodowania lub świadczenia. 

W przypadku gdy notatka policyjna jest także częścią materiałów dochodzenia/śledztwa (wypadek drogowy) to należy stosować się do dyspozycji art. 156 § 5 Kodeksu postępowania karnego, który stanowi, że: w toku postępowania przygotowawczego, stronom, obrońcom, pełnomocnikom  i przedstawicielom ustawowym udostępnia się akta, umożliwia sporządzenie odpisów i kserokopii oraz wydaje odpłatnie uwierzytelnione odpisy lub kserokopie tylko za zgodą prowadzącego postępowanie  przygotowawcze.

Udostępnienie w formie pisemnej danych na temat ustaleń dokonanych na miejscu zdarzenia drogowego może mieć formę  zaświadczenia wydanego na zasadzie art. 217 Kodeksu postępowania administracyjnego. Przepis ten stanowi, że zaświadczenie wydaje się m.in., jeżeli osoba ubiega się o zaświadczenie ze względu na swój interes prawny w urzędowym potwierdzeniu określonych faktów lub stanu prawnego. Zaświadczenie takie może zawierać dane wskazane w art. 44 ust. 1 pkt. 4 Prd (dane personalne uczestników zdarzenia, właścicieli i ubezpieczycieli pojazdów), a także informować   o charakterze, miejscu i czasie zaistnienia zdarzenia,  może też zawierać dane  o wykonanych przez Policję czynnościach  i  stwierdzonych  uszkodzeniach  pojazdów biorących udział  w zdarzeniu.  

Wniosek o wydanie zaświadczenia spełnić musi wymogi podania wskazane w art. 63 kpa oraz zawierać odpowiednie uzasadnienie, które jest konieczne by organ mógł stwierdzić czy dopuszczalne jest udostępnienie ustawowo chronionych danych osobowych. Udostępnienie  przez Policję  danych osobowych uczestnika wypadku/kolizji drogowej oraz właściciela pojazdu będzie możliwe jeżeli zainteresowany wskaże na zaistnienie którejś z przesłanek  „przetwarzania” takich danych  wskazanych w art. 23 Ustawy  o ochronie danych osobowych, tj. że jest to niezbędne dla: zrealizowania uprawnienia lub spełnienia obowiązku wynikającego z przepisu prawa, wypełnienia prawnie usprawiedliwionych celów/. Należy zwrócić uwagę,  iż uprawnienie  uczestnika zdarzenia drogowego do otrzymania danych personalnych kierującego pojazdem, danych właściciela pojazdu oraz danych dotyczących zakładu ubezpieczeń  wynika  z  przepisu art. 44 ust. 1 pkt 4  Prd.  Natomiast właściciel  pojazdu, czy też właściciel mienia zniszczonego w wyniku zdarzenia drogowego a  który nie był jego uczestnikiem   może wskazać, iż  pozyskanie omawianych danych osobowych jest mu niezbędne w celu dochodzenia roszczeń odszkodowawczych czy powiadomienia ubezpieczyciela o zdarzeniu objętym ubezpieczeniem.  

Wniosek nie podlega opłacie, natomiast  za wydanie zaświadczenia należy wnieść  opłatę  skarbową  w wysokości 17 zł /zgodnie z art. 1 ustawy  z dnia 16 listopada 2006 r.   o opłacie skarbowej (Dz.U. Nr 225, poz. 1635, z późn. zm.). Opłata ta wnoszona jest przelewem lub wpłacana w kasie i na rachunek  organu podatkowego  (urząd miasta, urząd gminy) właściwego ze względu na siedzibę organu administracyjnego, który wydaje dokument.  Wskazane by w tytule  przelewu  wpisać, iż wpłata dotyczy zaświadczenia na temat zdarzenia drogowego.  

Zaświadczenie może być także wydane pełnomocnikowi strony /zgodnie z art. 32, 33 kpa/. Może nim być osoba fizyczna posiadająca zdolność do czynności prawnych. Pełnomocnik dołącza do akt oryginał lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa. Adwokat, radca prawny mogą sami uwierzytelnić odpis udzielonego im pełnomocnictwa oraz odpisy innych dokumentów wykazujących ich umocowanie. W sprawach mniejszej wagi organ administracji publicznej może nie żądać pełnomocnictwa, jeśli pełnomocnikiem jest członek najbliższej rodziny lub domownik strony, a nie ma wątpliwości co do istnienia i zakresu upoważnienia do występowania w imieniu strony. Zgodnie z art. 7 ustawy o opłacie skarbowej zwalnia się od opłaty skarbowej m.in. jednostki budżetowe, jednostki samorządu terytorialnego.

Wniosek o wydanie zaświadczenia o zaistniałym zdarzeniu drogowym nalezy złożyć w Komendzie Powiatowej Policji  w Tucholi, ul Dworcowa 17a, 89-500 Tuchola. Do Wniosku należy dołączyć dowód opłaty skarobowej (ustawa z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarobowej, Dz. U. Nr 225, poz. 1635, z późn. zm.) w kwocie 17 zł, dokonanej w kasie miejscowego organu podatkowego - Urząd Miasta Tuchola lub na jego rachunek:

9681 7400 0400 0021 6320 0000 02
BNAK SPÓŁDZIELCZY W tUCHOLI

w tytule nalezy wpisać: "opłata za wydanie zaświadczenia o zdarzeniu drogowym"

 

Poniżej znajduje się wzór wniosku o wydanie zaświadczenia o zaistniałym zdarzeniu drogowym

Powrót na górę strony